dimarts, 11 de maig del 2010

Web què?... Ah, vale, WebQuest.


Tal com indica el títol això és el primer que vaig pensar i dir quan em van dir que existien les WebQuest. La veritat és que els meus coneixements sobre les tecnologies és limitadet ja que mai m’han causat la suficient curiositat com per a convertir-me en una experta en el tema. Però, si vull ser professora m’hauré d’empapar bé de totes les noves metodologies d’ensenyaça que s’estan implantant a les escoles.

Així que, anem a veure qui la va crear, què és, la seva estructura bàsica i quants tipus hi ha de WebQuest.

Creadors

Els creadors de la WebQuest són Bernie Dodge i Tom March que la van desenvolupar el 1995 a la Universitat Estatal de San Diego (Estats Units).

Què és?

Segons la definició consensuda a les segones jornades de Webquest realitzades al 2006:

"Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.

Estructura bàsica

Introducció: orienta els alumnes i capta el seu interès, situant-los en una història o problema a resoldre. La introducció deu ser clara i motivadora amb la finalitat de presentar la webquest: el tema sobre el que es treballarà, l'escenari inicial, el plantejament de preguntes, problemes o reptes a resoldre,etc.

Tasca: En aquest apartat es proporciona a l'alumne una clara descripció del que haurà de fer en finalitzar la webquest així com el nombre de persones que compondran el grup de treball, els papers que hauran d'adoptar els components.

Procés: explica les estratègies que els estudiants han d'utilitzar per a dur a terme la tasca pas per pas. L'explicació de tot el procés ha de ser curta i precisa, però també detallada.

Recursos: llocs d'Internet que els alumnes utilitzaran per a realitzar la tasca.

Avaluació: En aquest apartat s'indica com avaluar el treball realitzat. Per a ell es detallen els criteris d'avaluació en què es basa aquesta avaluació. Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d'activitat, es fa una descripció d'allò que es va a avaluar i de com es farà.

Conclusió: Resumeix l'activitat i anima als estudiants per a que reflexionin sobre el seu procés i resultats.

Orientacions per al professor: És l'únic apartat dirigit al professor. En ell s'inclou els conceptes, objectius i continguts per a ajudar el professor a posar en pràctica aquest recurs d'Internet.

Tipus

WebQuest a curt termini

Amb aquest tipus de WebQuest vol aconseguir l’adquisició i l’integració del coneixement d’un determinat contingut d’una o diverses matèries i es dissenya per a acabar-ho en un plaç de un a tres dies de classe.

WebQuests a llarg termini

Aquest tipus de WebQuest vol aconseguir que es realitzin més tasques, més profundes i elaborades. Es dissenyan per a acabar-les en una semana o un mes de classe. En finalitzar-les, s’acostumen a realitzar presentacions amb una eina informàtica de presentació com Power Point, una pàgina web, etc.

Exemples

- http://anna.ravalnet.org/webquesteuropa/top.htm En aquesta pàgina trobareu una interessant WebQuest on viatjareu per Europa. Va dirigida als alumnes de cicles superior de la matèria de Ciències Socials.

- http://weib.caib.es/Recursos/refranys_webquest/wq/index.htm En aquesta pàgina trobareu una altra WebQuest on en aquest cas recordareu refranys, dites i proverbis. Va dirigida als alumnes de cicle superior i de 1r d’ESO de la matèria de Llengua Catalana.

- Si voleu veure més exemples us recomano la pàgina següent:

http://www.xtec.cat/recursos/webquests

En definitiva, la WebQuest no és només una nova manera per a que els professors ensenyin sinó també és una nova i interesant manera per a que els alumnes aprenguin.

Eso es todo amig@s,

Patricia

Referències:

http://webquestcat.cat/

http://www.aula21.net/tercera/introduccion.htm

http://ca.wikipedia.org/wiki/Webquest

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Seguidors

Qui som?

La meva foto
Sant Pere i Sant Pau, Tarragona, Spain
Som tres estudiants de la Universitat Rovira i Virgili,de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia. Estem estudiant el grau d'Educació Infantil i Primària. Aquest serà el nostre racó.