

Les caceres del tresor segueixen una estructura que consta de diferents parts:
1. Introducció: s'ha de presentar a l'alumnat la tasca, i les instruccions necessàries per a realitzar-la, hem de procurar que l'activitat sigui atractiva per als alumnes , i els motivi.
2.Preguntes: haurà de tenir un llistat de preguntes que contestaran els alumnes. Segons l'edat dels alumnes les preguntes poden ser directes o d'activitat més complexa. En el cas dels alumnes més petits, proposarem preguntes directes, és a dir, hem de copiar i pegar la informació exacta que volem que els nens trobin i transformar-la en preguntes. Per als alumnes més grans, utilitzarem preguntes més complexes que impliquin activitats com organitzar la informació, fer una comparació, etc.
És aconsellable que als alumnes més petits, darrera de cada pregunta se li doni l'enllaç on trobar la resposta.
Les preguntes, segons el que demanin poden ser de tres tipus. Preguntes d'anàlisi, perquè les coses succeeixen així?; preguntes que demanin la solució de problemes, com es poden fer les coses millor?; i preguntes que impliquin la presa de decisions, què he d'escollir?.
3.Recursos: és el llistat de llocs Web què el professor ha localitzat prèviament, i que posa a la disposició dels alumnes perquè trobin les respostes a les preguntes.
4.Pregunta final: es tracta com ja hem dit, d'una pregunta a la què els alumnes no troben la resposta directament en cap Web, sinó que l'han de respondre com a conclusions del què han après amb les preguntes i en la manera de buscar-les. És recomanable, que només s'inclogui en caceres del tresor dirigides a alumnes més grans.
5. Avaluació: s'ha d'exposar clarament què i com s'avaluarà, seria aconsellable que a banda d'avaluar la qualitat de les respostes, també s’avaluïn les estratègies de recerca, l'originalitat, l'ús de les TIC, etc.
6.Crèdits: llistat de fonts que utilitzis en la teva "cacera", proporcionant la font original, i agraint als proveïdors d'aquests recursos o a qualsevol altre tipus de col·laboració.
En l'elaboració d'una cacera del tresor, hem de recordar que no es tracta de que els alumnes copiïn y peguin la resposta, hem d'intentar que les preguntes produeixin pensament i reflexió, tampoc hem de donar als alumnes més de deu vincles i hem de fixar un temps per a realitzar la nostra cacera, com a professors hem d'observar, si es distrauen, si s'atasquen amb el navegador, si les respostes inicials són molt superficials, etc.
Les caceres del tresor són conegudes en anglès com “Treasure Hunt”, “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”, són molt utilitzades entre els professors que utilitzen Internet en les seves classes, sobretot als països anglosaxons i pretenem que també agafin popularitat a España.
Des de la meva formació professional, com estudiant de Grau d'Educació Primària, considero que les caceres del tresor són un aplicatiu molt útil per moltíssims avantatges, és una manera de trencar amb les classes tradicionals de sempre, i això motiva moltíssim als alumnes. A banda d'això, pel que fa a la formació dels nens, la unitat didàctica que s'escull respon al currículum educatiu, i a més d’aprendre sobre aquesta unitat com passaria en qualsevol altre classe, aprenen a buscar la informació de manera autònoma, aprenen a treballar ells sols, s'adonen de què tenen la informació al seu abast, coneixen Internet, desenvolupen habilitats amb les TIC, també milloren la lecto escriptura, etc. A més, és una manera de treballar molt dinàmica i flexible, perquè la poden treballar en grups, individualment, etc. I segur, que durant aquesta classe, es realitzarà un aprenentatge significatiu (que és el nostre principal objectiu), que no oblidaran fàcilment.
Alguns exemples de Cacera del Tresor els podeu trobar en les següents pàgines webs:
http://poster.4teachers.org/worksheet/view.php?ID=89908
http://www.aula21.net/cazas/cazasaula21/perfumes.html
http://www.aula21.net/cazas/cazasaula21/chinatos.html
http://unacazadeltesorosobrebaroja.blogspot.com/
http://visitaaempuries.blogspot.com/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada